google.com, pub-2006667254544870, DIRECT, f08c47fec0942fa0
top of page
ETS Certification

Чи може новий закон «Про систему громадського здоров’я» вплинути на безпеку здоров'я та економіку?


Про висновки СЕС та яким чином новий закон «Про систему громадського здоров’я» може вплинути на безпеку здоров'я та економіку

01 жовтня 2023 відбудеться введення в дію ЗАКОНУ УКРАЇНИ «Про систему громадського здоров’я» 2573-IX, прийнятий від 06.09.2022р. У відповідності до цього закону втратить чинність ЗУ «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», яким на сьогоднішній день регламентується питання видачі висновків державної санітарно-епідеміологічної експертизи (далі висновків ДСЕЕ, СЕС, СЕЕ).


Існує можливість правової прогалини відносно виконання санітарно-епідеміологічної експертизи товарів у зв'язку зі введенням в дію Закону України «Про систему громадського здоров’я» 2573-IX, який відміняє Закон України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», який регулював процедуру проведення державної санітарно-епідеміологічної експертизи.

Якщо у новому Законі України «Про систему громадського здоров’я» не буде чітких вимог щодо санітарно-епідеміологічної експертизи товарів, то прогалина в законодавстві може вплинути на всіх виробників, включаючи виробників продуктів харчування та інших промислових товарів.

У разі, якщо процедури санітарно-епідеміологічної експертизи будуть змінені, це може відобразитись на всіх галузях промисловості та торгівлі. Наприклад, якщо виробник не може отримати необхідний висновок СЕС на свій продукт через відсутність відповідних вимог щодо санітарно-епідеміологічної експертизи, то це може створити проблеми з його реалізацією на ринку. Таким чином, виробники можуть бути змушені переглянути свої виробничі процеси та витрати на відповідність новим вимогам.

У будь-якому випадку, якщо в законодавстві виникне прогалина, то вона може стати джерелом правової невизначеності та несправедливості, яка може вплинути на всіх учасників ринку. Тому важливо, щоб законодавство було написане чітко та враховувало всі можливі наслідки його введення в дію, але новий закон вже прийнято і планується до введення в дію.

При цьому можуть виникнути певні ускладнення з правовим та своєчасним введенням товару в обіг, не можливістю ввезення та розповсюдження продукції, участі в тендерних процедурах, оскільки замовники завжди вимагають наявність відповідних документів.

Одним із можливих ускладнень може бути те, що до прийняття нового закону, виробники, які бажають взяти участь у тендерах, повинні були забезпечувати свою продукцію висновками СЕС відповідно до вимог законодавства про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення. Однак з введенням нового закону, який встановлює нову систему громадського здоров'я, можливо буде потрібно розробити нові процедури та нормативні документи, які повинні бути дотримані виробниками, щоб забезпечити якість та безпеку продуктів, що вони виробляють.

Також можливо, що з введенням нової системи громадського здоров'я, вимоги щодо оцінки безпеки продукції можуть бути змінені. Це може призвести до того, що виробники, які раніше успішно брали участь у тендерах, можуть стати несумісними з новими вимогами та нормами, що може викликати проблеми з участю в тендерах.

Загалом, можливі ускладнення участі виробників у тендерних процедурах залежатимуть від того, які нові процедури та вимоги будуть встановлені у відповідності з новим Законом України «Про систему громадського здоров’я».

З іншої сторони, якщо законодавство не встановлює достатнього контролю та відповідальності за дотримання вимог щодо санітарно-епідеміологічної безпеки, це може створити умови для незаконного ввезення продукції, включаючи підроблені документи.

Це може створити загрозу для здоров'я і безпеки споживачів, а також завдати шкоди легітимним виробникам та економіці країни загалом. Тому важливо, щоб законодавство встановлювало достатні заходи контролю та відповідальності за дотримання вимог щодо санітарно-епідеміологічної безпеки, щоб уникнути незаконного ввезення продукції та підробок документів.

У разі відсутності відповідних нормативних документів та процедур, які б визначали порядок проведення санітарно-епідеміологічної експертизи товарів, виникає загроза безпеці та здоров’ю населення. Наприклад, якщо раніше ДСЕЕ визначала відповідність товару вимогам щодо вмісту шкідливих речовин, алергенів, мікроорганізмів та інших факторів, то без відповідної процедури можливо введення в обіг товарів, які не відповідають вимогам з точки зору безпеки та здоров’я населення.

Таким чином, правова прогалина у законодавстві може призвести до зменшення контролю за якістю та безпекою товарів, що вводяться в обіг. Це може стати на шляху досягнення мети Закону України «Про систему громадського здоров’я», яка полягає в забезпеченні безпеки та здоров’я населення.

У зв’язку з цим, необхідно, щоб уряд України якнайшвидше розробив відповідні нормативні документи та процедури.

Нормативні документи та процедури повинні забезпечити правильне та відповідне виконання санітарно-епідеміологічної експертизи товарів, що вводяться в обіг на території України. Зокрема, такі документи та процедури повинні:

  1. Визначати порядок та процедури проведення санітарно-епідеміологічної експертизи товарів, що вводяться в обіг на території України, включаючи визначення критеріїв, за якими проводиться така експертиза.

  2. Встановлювати вимоги до якості та безпеки товарів, які вводяться в обіг на території України, з урахуванням вимог Закону України «Про систему громадського здоров’я» та інших законодавчих актів, що регулюють цю сферу.

  3. Визначати відповідальних осіб, які проводять санітарно-епідеміологічну експертизу товарів та видають висновки про відповідність таких товарів вимогам, установленим нормативними документами.

  4. Передбачати процедури перевірки та контролю за виконанням вимог, встановлених нормативними документами та процедурами.

  5. Встановлювати процедури офіційної публікації висновків санітарно-епідеміологічної експертизи товарів та забезпечення доступу до цих висновків для зацікавлених осіб.

В цілому, нормативні документи та процедури повинні забезпечити відповідність товарів, що вводяться в обіг на території України, вимогам щодо безпеки та здоров'я населення, та зменшити ризики поширення можливих різноманітних захворювань.

Наразі не існує детальної інформації про те, яким чином буде регулюватись процедура проведення санітарно-епідеміологічної експертизи товарів після введення в дію нового Закону. Однак, держава зобов'язана забезпечити належний рівень охорони здоров'я громадян, тому можна припустити, що будуть розроблені відповідні нормативні акти та процедури, які забезпечать проведення необхідної експертизи та забезпечать безпеку вживання різноманітних товарів на території України.

Зі свого боку, розуміючи всі складнощі сьогодення та можливості певних зволікань, рекомендуємо виробникам завчасно перевірити термін дії своїх висновків на всі групи промислової продукції та звітів СЕЕ щодо продуктів харчування. Наполегливо рекомендуємо звертатися для підготовки заявок на отримання нових висновків, що дозволить вільно вводити продукцію в обіг більш спокійно пережити перехідні етапи. Завчасне отримання висновків на продукцію дозволить уникнути непорозумінь в період правових прогалин в законодавстві.


666 переглядів1 коментар

1 Comment


ETS Certification
ETS Certification
Feb 22, 2023


Like
bottom of page
UA-181710461-1