google.com, pub-2006667254544870, DIRECT, f08c47fec0942fa0
top of page
ETS Certification

Забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення

Забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення регулюється Законом України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення».

Розглянемо цей закон з точки зору вимог до проведення санітарно-епедеміологічної експертизи продукції, товарів, виробів чи обладнання.

Важливо пам’ятати, що згідно Закону громадяни мають право, в т.ч. на:

  • безпечні для здоров'я і життя харчові продукти, питну воду, умови праці, навчання, виховання, побуту, відпочинку та навколишнє природне середовище;

  • відшкодування шкоди, завданої їх здоров'ю внаслідок порушення підприємствами, установами, організаціями, громадянами санітарного законодавства.

Зазначимо, що сфера дії положень цього Закону не поширюються на харчові продукти, крім харчових продуктів, щодо яких проводяться санітарно-епідеміологічні розслідування захворювань, спричинених інфекційними хворобами, масовими неінфекційними захворюваннями, отруєннями та радіаційним ураженням людей.

При цьому гігієнічній регламентації підлягає будь-який небезпечний фактор фізичної, хімічної, біологічної природи, присутній у середовищі життєдіяльності людини. Гігієнічна регламентація небезпечних факторів забезпечується центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення згідно з положенням, що затверджується Кабінетом Міністрів України.

Державна санітарно-епідеміологічна експертиза полягає у комплексному вивченні об'єктів експертизи з метою виявлення можливих небезпечних факторів у цих об'єктах, установленні відповідності об'єктів експертизи вимогам санітарного законодавства, а в разі відсутності відповідних санітарних норм - в обґрунтуванні медичних вимог щодо безпеки об'єкта для здоров'я та життя людини.

Державна санітарно-епідеміологічна експертиза передбачає:

  • визначення безпеки господарської та іншої діяльності, умов праці, навчання, виховання, побуту, що прямо чи побічно негативно впливають або можуть вплинути на здоров'я населення;

  • встановлення відповідності об'єктів експертизи вимогам санітарних норм;

  • оцінку повноти та обгрунтованості санітарних і протиепідемічних (профілактичних) заходів;

  • оцінку можливого негативного впливу небезпечних факторів, пов'язаних з діяльністю об'єктів експертизи, визначення ступеня створюваного ними ризику для здоров'я населення.

Експертизі підлягають в т.ч. продукція, напівфабрикати, речовини, матеріали та небезпечні фактори, використання, передача або збут яких може завдати шкоди здоров'ю людей.

Продукція, що ввозиться з-за кордону та вводиться в обіг або розповсюджується в Україні, підлягає нагляду та контролю в порядку, встановленому Законом України "Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції".

Відповідно до Закону затверджений Тимчасовий порядок проведення державної санітарно-гігієнічної експертизи. Відповідно до норм порядку забороняється використання або функціонування об'єктів експертизи без наявності позитивного висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи.

При ввезенні в Україну нових хімічних та біологічних речовин, сировини, сполук, призначених до виробництва та використання, передумовою проведення державної санітарно-епідеміологічної експертизи є державна реєстрація в Комітеті з питань гігієнічного регламентування МОЗ України, а при потребі - гігієнічна регламентація.

Термін виконання державної санітарно-епідеміологічної експертизи становить 30 діб з дати надходження передбачених Порядком документів до виконавців експертизи.

На кожен об'єкт експертизи готується окремий висновок згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП) або Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД).

Після затвердження висновок уноситься до реєстру висновків державної санітарно-епідеміологічної експертизи і йому присвоюється відповідний номер. Висновок важається дійсним тільки за наявності номера реєстрації в реєстрі. Занесення висновку до реєстру відбувається на підставі затвердження висновку головним державним санітарним лікарем або вповноваженим заступником.

Висновок експертизи є чинним протягом терміну дії нормативного документа, прийнятого в установленому порядку на цей об'єкт експертизи (продукцію). Для продукції імпортного виробництва, на яку відсутні нормативні документи, висновок видається на 5 (п'ять) років.

Зауважимо, що Заявник несе відповідальність за недостовірність наданих документів, матеріалів, зразків та невиконання вимог висновку експертизи.

При цьому державою забезпечується санітарно-епідеміологічний нагляд. Це діяльність органів державної санітарно-епідеміологічної служби по контролю за дотриманням юридичними та фізичними особами санітарного законодавства з метою попередження, виявлення, зменшення або усунення шкідливого впливу небезпечних факторів на здоров'я людей та по застосуванню заходів правового характеру щодо порушників.

Заходи щодо припинення порушення санітарного законодавства визначені в ст. 42 Закону та передбачають, що головні державні санітарні лікарі (їх заступники) застосовують такі заходи для припинення порушення санітарного законодавства, наприклад такі, як:

  • обмеження, тимчасова заборона чи припинення діяльності підприємств, установ, організацій, об'єктів будь-якого призначення, технологічних ліній, машин і механізмів, виконання окремих технологічних операцій, користування плаваючими засобами, рухомим складом і літаками у разі невідповідності їх вимогам санітарних норм;

  • тимчасова заборона виробництва, заборона використання та реалізації хімічних речовин, технологічного устаткування, будівельних матеріалів, біологічних засобів, товарів народного споживання, джерел іонізуючих випромінювань в разі відсутності їх гігієнічної регламентації та державної реєстрації, а також якщо їх визнано шкідливими для здоров'я людей.

На вимогу посадових осіб органів державної санітарно-епідеміологічної служби виконання заходів для припинення порушень санітарного законодавства у необхідних випадках здійснюється із залученням поліцейських.

Варто дотримуватися Закону, оскільки за порушення санітарного законодавства визначено дисциплінарну та адміністративну відповідальність до підприємств, підприємців, установ, організацій, а діяння проти здоров'я населення, вчинені внаслідок порушення санітарного законодавства, тягнуть за собою кримінальну відповідальність.

Штрафні санкції сягають в окремих випадках розміру 100% вартості випущеної або реалізованої продукції, щодо якої визначені порушення. Сплата штрафів і фінансових санкцій, передбачених статтею 46 цього Закону, не звільняє порушників від обов'язку відшкодування збитків підприємствам, установам, організаціям і громадянам, яких вони зазнали внаслідок порушення санітарного законодавства.

Виробникам або імпортерам, які не мають можливості для глибокого вивчення всіх вимог Закону, а також бажають заощадити власний час, наша компанія "Орган з оцінки відповідності Євротехстандарт" надасть консультацію та послуги щодо отримання Висновків державної санітарно-епідеміологічної експертизи, інших дозвільних документів на продукцію чи обладнання, стане запорукою дотримання відповідних законів.

Ми працюємо задля підвищення епідемічного благополуччя та безпеки населення!


66 переглядів0 коментарів

Comments


bottom of page
UA-181710461-1